3. Tour planning
|
Difficulty level | Sunrise -set | Time planning | Map |
From Preda to Bergün/Bravuogn Date: 06-04-2002 Travel time 17 minutes. |
From
Zernez to Davos Dorf Date: 08-04-2002 Travel time 1 hour. (1x change) |
||
Vertrek |
Aankomst |
Vertrek |
Aankomst |
6:12 |
6:28 |
5:39 |
7:05 |
7:28 |
7:44 |
6:52 |
7:53 |
9:28 |
9:46 |
7:49 |
8:49 |
9:29 |
10:45 |
8:49 |
9:49 |
11:28 |
11:45 |
9:49 |
10:49 |
11:29 |
12:45 |
10:49 |
11:49 |
13:28 |
13:45 |
11:49 |
12:49 |
15:28 |
15:45 |
12:49 |
13:49 |
17:28 |
17:45 |
13:49 |
14:49 |
18:28 |
18:46 |
14:49 |
15:49 |
19:28 |
19:46 |
15:49 |
16:49 |
20:28 |
20:45 |
16:49 |
17:49 |
|
|
17:49 |
18:49 |
|
|
18:49 |
19:49 |
|
|
19:49 |
20:53 |
|
|
20:49 |
21:53 |
|
|
21:49 |
22:53 |
Local transport | Sunrise -set | Time planning | Map |
Graad | Omschrijving | Stijlheid | Landschap beklimming en afdaling | Vernauwingen bij de afdaling | Geëxponeerd |
L | leicht | onder de 28º | licht, heuvelig, met gladde ondergrond | Geen vernauwingen. | Geen risico op wegglijden. |
- WS + |
wenig schwierig | om nabij de 30º | In het algemeen overzichtelijke hellingen met zo nu en dan korte steile stukken. Geulen, heuvels, rotsen kunnen nog ontweken worden. Spitzkehren is noodzakelijk. | Vernauwingen zijn kort en vlak waarbij je de ski's kan laten "lopen". | Korte, licht uitlopende stukken waarbij je kan wegglijden. |
- ZS + |
ziemlich schwierig | om nabij de 35º | Korte steile stukken zonder uitwijkmoglijkheden, de opeenvolging van hindernissen in matig steil terrein vereist een goede reactie vermogen. | Vernauwingen zijn nog kort maar stijler, afremmen om vaart te verminderen is noodzakelijk. | Langere hellingen waarop je kan wegglijden maar voorzien van heuvels waarop je kan remmen. (kans op verwonding) |
- S + |
schwierig | om nabij de 40º | Steile hellingen zonder uitwijkmoglijkheden, standvastige spitzkehren vereist, de vele hindernissen vereisen een goed ontwikkelde ski techniek. | Vernauwingen zijn lang en stijl, vlakke ondergrond, kurzschwingen is nog mogelijk. | Langere hellingen waarop je kan wegglijden. Mogelijk kan je bij uitglijden rotsblokken of los gesteente raakt. (bij een harde sneeuwlaag levensgevaar) |
- SS + |
sehr schwierig | om nabij de 45º | In het algemeen zeer steile hellingen, vaak met rotsblokken, vele hindernissen na elkaar. | Vernauwingen zijn zeer lang en zeer stijl, ruwe ondergrond, kurzschwingen wordt bemoeilijkt. | Hellingen waarop je kan wegglijden gaan over in een groter verval. (levensgevaarlijk) |
AS | ausserordentlich schwierig | om nabij de 50º | Uiterst steile flanken, geen mogelijkheid tot uitrusten tijdens de afdaling. | Een reeks van zeer lange en steile vernauwingen, veelal alleen af te dalen doormiddel van Abrutschen of omspringen. | Extreem geëxponeerd. |
EX | extrem schwierig | 55º of meer | Extreme steile hellingen en couloirs, voorbehouden aan experts. | Eventueel Abseilen over rotsblokken noodzakelijk. | - |
Graad | Omschrijving | Geländeform | Engpässe in der Abfahrt | Ausgesetztheit |
MS | mittlerer Skifahrer (1) | Flaches bis rnässig steiles Gelände. Nur vereinzelte, kurze, gut ausfahrbare Steilstufen. | Engpässe sind flach oder können gut abgerutscht werden. | Keine oder wenig Grä ben und Buckel. Abrutschgefahr gering. |
GS | guter Skifahrer (2) | Mässig steiles bis steiles Gelände. | Steile Passagen bieten noch recht viel Bewegungsfreiheit. Vereinzelte Eng pässe die geschwungen werden müssen. | Vermehrt Gräben und
Buckel. Abrutschgefahr. |
SGS | sehr guter Skifahrer (3) | Steiles bis schr steiles Gelände, das in der Regel in der Fallinie befahren werden muss. | Viele Engpässe, oft kurz hintereinander. Schmale Rücken, die mit Kurzschwingen in der Fallinie abzufahren sind. | Holpriges,
rauhes Gelände. Aus rutschen kann schwerwiegende Folgen haben (Felsstufen,
tiefe Gräben etc.). |
MA | mittlerer Alpin-Skifahrer (4) | |||
GA |
guter Alpin-Skifahrer (5) |
|||
SGA |
sehr gut |
Geländeform
und skitechnische Schwierigkeiten wie MS, GS, SGS
Zusätzliche
Gefahren und Anforderungen für MA, GA, SGA: Gletscherspalten,
Streckenabschnitte, in denen Stufen geschlagen werden rnüssen. Mit
aufgebundenen Skis zurück- zulegende Steilstufen, Couloirs, Kletterstellen. Der
Alpinski- fahrer ist im Gebrauch von Seil, Pickel und Steigeisen geübt und in
der Lage, spezifische Gefahren des Hochgebirges zu erkennen.
Grundsatz.-
Die Schwierigkeitsangaben beziehen sich ausschliesslich auf die Strecke zwischen
Ausgangspunkt und Skidepot.
Local transport | Difficulty level | Time planning | Map |
Datum |
Ochtendschemer |
Zon
op |
Zon
onder |
Donker
|
1
mei (zomertijd) |
05.48 |
06.16 |
20.39
|
21.06
|
Local transport | Difficulty level | Sunrise -set | Map |
Uitgangspunt voor de planning is:
Stijgsnelheid: | 300 meter/uur |
Daalsnelheid: | 1000 meter/uur |
Horizontale afstand: | 4000 meter/uur |
De totale geschatte tijdsduur is de sommatie van de benodigde tijd voor het afleggen van de horizontale afstand en de tijdsduur voor het stijgen resp. dalen. Afhankelijk van de locale condities zal deze tijdsduur naar omstandigheden worden aangepast.
Local transport | Difficulty level | Sunrise -set | Time planning |
By clicking within one of the frames will show you the corresponding 1:25.000
map.
By clicking outside these frames will enlarge the 1:50.000 overview map.
St. Moritz is located at the south side and Davos at the north side of this map.
These maps can be used to plan your own tour. First you have to download the map of your interest. This can be done by clicking with the right mouse button on the map so you can select "Save picture as". The bottom left coordinate of each map is written below the map on the "day planning" pages. This value can be used to calibrate the map (use mapdatum CH-1903 and map projection “Swiss grid” (SUI)) The distance between two adjacent screen lines is 1000 meter increasing in the direction West to East and South to North.
To download the 5 maps at once, click the button below.
The waypoints and the routes are not drawn on these maps, in contrary to the
maps on the day planning pages.
Users of OziExplorer mapping software can download the calibration file, waypoint information and the routes as well:
|